Dag 4 - Luderitz (90km) - Reisverslag uit Kolmanskop, Namibië van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu Dag 4 - Luderitz (90km) - Reisverslag uit Kolmanskop, Namibië van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu

Dag 4 - Luderitz (90km)

Blijf op de hoogte en volg Kristelle & Jake

20 September 2017 | Namibië, Kolmanskop

Goed geslapen maar erg koud hier!! Na het ontbijt naar Kolmanskuppe gereden.

Kolmanskuppe is een ghost town midden in het spergebied van Namibië. In 1908 zijn hier diamanten in het zand gevonden waarna een diamond rush is ontstaan. Het gebied van 26.000km2 is daarna afgezet en als spergebied bestempeld. Verboden toegang!

Kolmanskuppe is het grootste dorp dat in het gebied is gesticht en was een zeer luxe met balzalen, de nieuwste mode en faciliteiten. Het dorp had ook de grootste en modernste xray van die tijd. Niet voor medische redenen maar om de werkers te controleren als zij klaar waren met werken. Na WWII zakte de diamantmarkt in en als gevolg daarvan werd Kolmanskuppe verlaten en weer opgeslokt door de woestijn. De huizen die er staan liggen vol met zand en het is een raar gevoel om door het dorp te lopen. We mochten trouwens niet te ver van het dorp want buiten het dorp is het nog steeds verboden om te komen. Oppakken van dingen uit het zand en in je tas doen is ook geen aanrader, je wordt hier goed in de gaten gehouden volgens onze Duitse tourguide.

Na Kolmanskuppe wilde we oesters lunchen maar de zaak waar we wilde eten was er niet meer. We wilde nog naar Diaz Point en daar zat ook Diaz Coffee waar je ook oesters kon eten dus zijn we daar heen gereden. De weg ernaartoe was echt geweldig, we reden over gravel door een rotsachtig gebied wat het beste omschreven kan worden als een grijs maanlandschap. We hadden ook echt het idee dat als we uit de auto zouden stappen er geen zuurstof meer zou zijn. Diaz point is in 1480 door een Portugese ontdekker verkend maar er is verder nooit wat mee gedaan.

Eenmaal aangekomen op Diaz Point zit er een achenebbisj koffie zaak waar we teveel betaald hebben voor een slappe gore bak koffie en ze hadden geen eten! Nog even daar rond gelopen en naar de zeehonden gekeken vanaf het uitzichtpunten. We zijn nog even rondgereden naar een aantal plekken waar ook flamingo's en pinguïns zouden zijn maar helaas niet meer gezien.

Terug in Luderitz rijden we langs Diaz Coffee! Zat dus gewoon in Luderitz! Auto neer gezet en daar heerlijke oesters gegeten.

Boodschappen gehaald en terug gegaan naar ons huisje. De braai aangegooid en lekker buiten gegeten want het was inmiddels zonnig en het waaide niet meer. Het was niet super warm maar wel goed te doen. Na het eten lekker gerelaxt.