Dag 16 Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu Dag 16 Luang Prabang - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu

Dag 16 Luang Prabang

Door: jake en kris

Blijf op de hoogte en volg Kristelle & Jake

15 September 2011 | Laos, Luang Prabang

Vandaag de wekker om 6 uur gezet (niet dat het nodig was) want we wilden de de Tak Bat Ceromoni zien. De monniken lopen over straat naar de tempels en ontvangen dan offers (sticky rice). Om kwart voor 7 op straat maar nergens monniken! Kwamen er later achter dat ze om 5uur al beginnen aan de optocht en ze om half7 al klaar zijn. Naar de breakfast food market gegaan maar dat was meer voor de locals. Bij Safron Coffee ontbeten Kris een cinamon swirl en Jake een big breakfast plate (banana pancake, egg with bacon en een muffin). We wilden nog wat tempels doen aan de overkant van de Mekong. De ferry gepakt, Jake betaald even veel als de locals en de bootman was helemaal beledigt we moesten 5* zoveel betalen uiteindelijk natuurlijk nog geen ene reet ( €0,50pp). Nou op weg maar naar de tempels dit bleek lastig dan gedacht. We hoorde al trommels ergens in de buurt waar we heen zijn gelopen. Eerst ging het nog wel over een normaal weggetje waar we in een begrafenisstoet terecht kwamen die naar de eerste tempel ging. We zijn snel weer doorgelopen wat het is een beetje raar om daar naar te gaan kijken. Na het dorpje waar deze tempel stond werd de weg onverhard en door de vele regen zeer blubberig! Het eerste stuk naar de volgende tempel was goed te doen met de berggeit skills die we opgedaan hebben tijden onze trekkings. We kwamen bij de volgende tempel aan met een flinke trap naar boven. Een mooi uitzicht over de Mekong en Luang Prabang maar de tempel was verder niet zo bijzonder. Het volgende stuk werd een stuk heuveliger en was echt super glad door de blubber. Deze keer waren we niet op onze fantastische berg/wandel schoenen (die Jake niet wilde hebben maar Kris toch voor hem heeft gekocht en waar hij uiteindelijk heel blij mee is) maar op onze slippertjes. Het was een grote glibberpartij en nog voor de volgende vat lag Kris al met een bil te modderbaden. Ze kon zich nog net aan een touwtje van Jake's rug zak vast houden (waardoor Jake ook bijna ging) en haar andere hand moest ze ook opofferen aan de boedha van de blubber. We gleden een paar minuten aan bij de volgende vat waar we even wat water hebben gebruikt om ons enigsinds schoon te maken. 300 meter na deze tempel zou een mooie tempel zijn in een limestone cave. Kwamen wel aan bij een tempel maar geen grot gezien. Door gelopen en bij nog een tempel aangekomen waar we door een groep honden weggeblaft werden. We waren er helemaal klaar mee dus besloten om terug te gaan. Toen we aankwamen bij de vorige tempel zagen we ineens een trap omhoog. Daar zat dus de grot maar de deur was op slot! Kris werd nog uitgelachen door de jonge monniken vanwege de vlek op haar bil. Onderweg twee keer langs een trap naar het water gelopen maar konden daar geen boot pakken. Eindelijk een gevonden die vroeg natuurlijk het dubbele van de ferry, toch oke gezegt want we wilden niet meer verder door de blubber. Had hij geen wisselgeld! Dus we moesten alsnog verder naar de ferry. Dit duurde natuurlijk ff door het glibberen. Eenmaal weer aan onze kant meteen naar ons guest house gelopen voor een douche. Onderweg nog wel even een fruitshake gehaald. Na het douchen een scooter geregeld. We wilden naar de Tat Kuang Si waterfall gaan (bedankt voor de tip Wijnand maar we lazen m toen we terug kwamen :p) die 32km van LP ligt. Dit was een plateau waterfall die over limestones stroomt en waardoor de verechillende 'pools' helemaal heldergroen van kleur zijn. Na de waterval terug gereden naar LP. We hadden best honger want we niet meer geluncht. Rond 6en gegeten bij een tentje aan de rivier waar we konden genieten van de zonsondergang, die nu wel helder was. Na het eten een massage genomen, dit keer een olie. Hierna nog even gewandeld over de hoofdstraat en een banana pancake gegeten als toetje. Bij Lao Lao nog een drankje gedaan en daarna terug naar onze kamer om onze spullen te pakken en dit verslag te uploaden. Morgen vroeg op want we willen toch nog die monniken zien (uitrusten doen we thuis wel ;-)) en om acht uur naar het vliegveld.

• 15 September 2011 - 21:49

Linda Dane:

Smeuig verhaal, lekker door de blubber en glibberen.
    Maar wat moet dat toch ook mooi zijn om al die tempels te bezoeken, hoop dat jullie het redden om 5 uur op te zijn, maak je toch maar een keer mee , en bijzonder hoe de Boeddistische monniken leven.

ben beetje achter, dus ga gelijk de rest nog lezen ;-)

• 16 September 2011 - 05:54

Jeroen:

Om 6.oo uur je wekker zetten in je vakantie? Jullie zijn duidelijk weer aan werk toe ;)

• 16 September 2011 - 18:05

Ingeborg:

Ik ben weer bij!! :) pff, wat schrijven jullie veel! Maar wel heel leuk om mee te lezen, wat doen en zien jullie veel!! Ik krijg er honger van hahaha! We komen graag proeven! ;) kus!