Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu Ho Chi Minh - Reisverslag uit Ho Chi Minhstad, Vietnam van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu

Ho Chi Minh

Blijf op de hoogte en volg Kristelle & Jake

20 September 2013 | Vietnam, Ho Chi Minhstad

Vandaag een dagje Ho Chi Minh. Na een slechte nacht slapen, de barretjes beneden gingen namelijk pas om 6 uur dicht... Nu snappen we wel waarom we de 'free' upgrade kregen. Airco deed het trouwens ook niet goed en de douche was ook koud. Toch maar een ander hotel vandaag. Ontbijt in het hotel was wel erg lekker, Kris had noodle soup en Jake fried noodles. Na het ontbijt rond gelopen in het backpackers area op zoek naar een travel company waar we een mountainbike tour in de Mekong Delta konden doen. Er was helaas niks voor de volgende dag en een privé tour vonden we te duur, de reguliere tour was bij hun ook erg prijzig dus nog maar even verder kijken. Hiernaast zat wel een guesthouse die goed is aangeschreven, even gekeken of er iets beschikbaar was en dat was zo dus nu een kamer bij Giang Son Guesthouse voor €13. Terug naar ons andere hotel, uitgecheckt en naar ons nieuwe verblijfplaats gelopen 3 straten verderop. Was in een klein steegje dus sowieso lekker rustig (dachten we, maar daarover later meer). Uiteindelijk onze Mekong trip geboekt bij PNX travel voor $22, meteen Cu Chi ($7) en de nachtbus naar Dalat ($13) geboekt bij hun (en daardoor wel een hele dollar pp korting gekregen). Hierna zijn we een walking tour gaan doen door HCM. Veel mooie dingen gezien van de stad waaronder Notre Dame cathedral, beelden van beroemde generaals en leiders (Ho Chi Minh zelf), parken en mooie architectuur. Onderweg wat gegeten op een locale markt en precies op tijd een bakkie koffie genomen bij een tentje want toen we daar binnen zaten begon het keihard te regenen. Hadden een ice koffie with milk besteld en kregen een glas voor met ijs en een glas met gecondenseerde melk met daarop een filterpotje waar de koffie nog doorheen liep. Toen de koffie eenmaal doorgelopen was kon je deze in het glas met ijs gooien voor en heerlijke knalbak ice coffee. Aan het einde van de walking tour zijn we naar de Reunification Palace gelopen. Het beroemde overheidsgebouw waar de tanks van de VC door de hekken zijn gerold. Van binnen nog helemaal authentiek compleet met draaischijf telefoons op de bureaus, soms wel vijf naast elkaar in verschillende kleuren (ook roze). Als laatste zijn we naar de War remnants museum gegaan waar de Amerikaanse oorlog is omschreven. Buiten staan nog heli's, tanks, vliegtuigen en kanonnen, binnen exposities over de oorlog. De verhelen wel heel eenzijdig maar het schijnt dat de foto's voornamelijk door Amerikaanse journalisten zijn genomen. De foto's van de gevolgen van agent orange waren ook echt gruwelijk. Als laatste nog naar de tiger cages gegaan die werden gebruikt in de Amerikaanse POW Camps. Super kleine kooien met prikkeldraad waar dan 2-5 of 5-7 gevangen in zaten. Jake past alleen net in een grote tiger cage. Hier werden ook alle martel methoden omschreven die de Amerikanen gebruikten. De water kooien en martel methoden van de Vietcong werden alleen nergens omschreven... Ondanks al die horror hadden we toch al aardig trek gekregen. Het was 5 uur en ook in HCM is het dan spits. Het was al druk maar nu complete chaos. Onderweg terug een broodje gehaald voor de holle kies bij een food stall en door een park terug gelopen. Dit was wel het sportpark van HCM want er waren erg veel sporters aan het trainen. Eenmaal terug in onze area gegeten bij een tentje in een van de zijstraten. Jake spareribs met garlic fried Rice wat uiteindelijk 2 kleine karbonaadjes bleken te zijn en Kris een traditionele claypot met lemon Chicken en witte rijst. Na na eten ons even opgefrist in onze kamer en nog een rondje gelopen en een drankje gedaan. Rond een uurtje of 10 terug in onze kamer en onze spullen gepakt voor onze Mekong trip. Daarna lekker naar bed voor onze verdiende nachtrust! Waren het niet dat iemand het nodig vond om midden in de nacht te moeten gaan sexen en daarbij keihard met het bed tegen de muur aan te bonken. Helaas hield hij het lang vol dus konden een aardige tijd meegenieten van het ritmische gebonk :-).