Dag 8: Manateeeeeeeeeeees - Reisverslag uit Mount Dora, Verenigde Staten van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu Dag 8: Manateeeeeeeeeeees - Reisverslag uit Mount Dora, Verenigde Staten van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu

Dag 8: Manateeeeeeeeeeees

Blijf op de hoogte en volg Kristelle & Jake

14 December 2012 | Verenigde Staten, Mount Dora

PFFFFFFF, 05:50 opgestaan, zwembroek aangedaan, tanden gepoetst en als zombies in de auto gestapt. Bij River Adventures kregen we een bakkie koffie en na een insturctievideo mochten we onze wetsuits aan om vervolgen naar de haven te gaan waar captain Mike ons opwachtte.

Captain Mike was ook echt weer een toffe vent, hij hield niet op met praten en maakte ook alleen maar Corny jokes waar hij zelf het hardste om moest lachen.

Manatees (zeekoeien) zijn een bedreigde diersoort. Gelukkig zijn zij wel weer in nummers aan het groeien. Het zijn zoogdieren die voornamelijk zeewier en andere planten eten. Ze worden ongeveer 3 meter lang en 550kg zwaar. Deze Manatee soort (West Indian, Florida Manatee) komt in de 'winter' naar de springs van Crystal River omdat Manatees niet van kou houden. De rest van het jaar leven ze voornamelijk in de Golf van Mexico. Het water in de springs hier is dan ook altijd 20 graden. Voor ons vrij koud, zeker om 7 uur 's ochtends toen wij erin gingen. De winter is dan ook de beste tijd om dit te doen omdat er dan heel veel Manatees in de springs zijn. Doordat we lekker vroeg waren, waren we met een kleine groep (8 incl captain Mike) en ook de enige groep. We hadden de Manatees dan ook helemaal voor 'onszelf' en konden echt rustig met ze te zwemmen. Manatees zijn heel schrikkerig dus we moesten heel stil in het water blijven liggen, logging. De Manatees komen dan naar je toe en als je zen genoeg bent krijg je zelfs Manatee kisses!! Ze vrijven dan met hun snorharen tegen je aan om je beter te leren kennen.

Het was ook een hele mooie ervaring om met deze enorme maar ook te super lieve beesten te zwemmen. Aan de andere kant ook weer heel raar om dan ook met een bedreigde diersoort te zwemmen. Er waren wel strikte regels m.b.t. de omgang waar een minimale boete opstond van $500 tot maar liefst $100.000,- of 1 jaar celstraf!! Toevallig was er dus een vrouw veroordeeld voor het zitten op een Manatee die dan ook echt de gevangenis in moest. Maar wij hielden ons netjes aan de regels en werden dan ook wel getrakteerd op een hele mooie ontmoeting met deze zoogdieren en hebben er genieten nu nog na! Een aanrader voor iedereen die naar Florida gaat of een ander gebied waar dit nog mogelijk is.

We waren nog voor check out terug in het hotel dus konden nog even lekker opwarmen onder de warme dus want we waren dus serieus lichtelijk onderkoeld van de twee uur dobberen in het koude water. We waren zo erg aan het trillen op de boot dat de half volle beker warme chocomelk nog over de rand heen ging! Overigs was dit het nog steeds allemaal waard.

Na het uitchecken zijn we richting Mount Dora gereden waar we rond het middaguur aan kwamen. Dit is ook een typisch idyllisch stadje, met veel victoriaanse bouw en ook echt super leuk. Aan het einde van de wandelroute kwamen we aan bij de pier van de Lakeside Inn waar een watervliegtuig lag. En niet zomaar een watervliegtuig, een 1947 beaver (voor de kenners). Jonan ging bijna uit zijn dak want vliegen/vliegtuigen is echt zijn ding! Het mooiste is nog dat het ook mogelijk was om een ritje mee te vliegen voor super cheapy! Kristelle wilde liever niet dus zijn Jonan, Yvette en Jake gegaan. Het was dan ook echt super gaaf! De piloot legde alles uit wat hij deed en na een mooie rondvlucht over het gebied landde we weer veilig op Lake Dora.

Na nog een fotosessie zijn we weer verder gegaan in Mount Dora met een driving route langs de mooiste huisjes van het stadje. De typische Amerikaanse huisjes met porch en witte hekken waren ook echt zo mooi!

Na Mount Dora zijn we weer naar de grote drukke stad gegaan, Orlanda. Wat een verschill met waar we vandaan kwamen en 's ochtends hadden gedaan. Dit is de stad/het gebied waar alle pretparken zitten. Na het inchecken zijn we naar Golden Coral gegaan waar je voor $11 onbeperkt kan eten!! Nadat we ons vol hadden gevreten zijn we naar Old town gegaan een klein thema parkje met wat attracties. Leukste was een muscle car parade waar er helaas niet zoveel herrie werd gemaakt als Jake en Jonan hadden gehoopt of zelf hadden gemaakt als zij de kans hadden ;)

Na een lange dag (en verslag) zijn we richting hotel gegaan waar we traditiegetrouw een biertje hebben gedronken voordat we naar bed toe gingen.

• 15 December 2012 - 14:24

Linda:

Lange doch avontuurlijke dag. Heb genoten van verslag jullie ontmoeting met de Manatees, bijzonder!
    Vliegen en pretpark, nog veel plezier verder!