Dag 11 Gibbons Experience - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu Dag 11 Gibbons Experience - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu

Dag 11 Gibbons Experience

Door: jake en kris

Blijf op de hoogte en volg Kristelle & Jake

09 September 2011 | Laos, Vientiane

Rond 6 uur werden we wakker gemaakt door de locale haan. We hadden om half 7 de wekker gezet dus gingen er maar uit. Nog even lekker onder de douche gegaan (dit was de beste douche tot nu toe)! We moesten om 8 uur bij het kantoor zijn van de Gibbons Experience (GE) dus om 7uur ontbijten bij ons guest house. Besteld bij het vrouwtje van de guest house op een Engelse en Lao kaart. Kan niet missen zou je denken. Na 15min(!) kwam er een jongen om te vragen wat we nou hadden besteld. Jake omlet met tomaat en ui en Kris pancake. Het ommelet was als eerste klaar maar geen toast erbij. Om twee toast gevraagt krijgen we twee bagettes niet meer normaal. Toch alles maar opgegeten want we moesten een stevige bodem hebben voor de rest van de dag. Om 8 uur waren we bij de GE waar we onze reisgenoot, Marcus (DE) hebben ontmoet en twee videos hebben gekeken een over de GE zelf en een veiligheidsvideo voor het tokelen. Om half 9 reden we weg en na een uurtje kwamen we aan bij een dorpje waar we onze klimgordels kregen en begonnen aan de trekking van ongeveer 1,5 uur. Na een kleine 10min moesten we voor het eerst tokkelen over een riviertje. Het was nu echt bloedverziekend heet, het zweet vloeide zelfs bij onze guides rijkelijk! Wij waren dus drijfnat. Uiteraard was dit het ook weer allemaal waard want daar stonden we dan op 860 meter hoogte aan het begin van onze eerste echte zipline 300 meter lang en bijna 100 meter boven de grond! Zo gingen we verder de ene lijn nog langer dan de andere en uitzichten van een gezichtspunt die je normaal alleen vanuit een heli hebt. Om 12 uur kregen we heerlijke bagettes met kip kerry, tomaat, witte kool. Na ongeveer een uur kwamen we aan bij onze boomhut waar we deze nacht zullen slapen. Uitizicht over de vallei en de berge n in de verte. Wat we verder gingen doen was heel onduidelijk was onze guides spraken heel slecht engels. Ze hadden ons ook echt achtergelaten in de hut en wisten alleen dat er later nog iemand zou komen. Om drie uur hebben we nog een uurtje getokkelt over ziplines die we die dag al eerder hadden genomen. Om vier uur waren we weer terug in de boomhut. Kris heeft als eerst een douche proberen te nemen (het was een regendouce met regen water, niet verwarmd dus) hopende dat deze wat warmer zou zijn, maar helaas.
Rond zes uur eerd het eten gebracht via de zipline, weer het heerlijke kipkerry prutje, een prutje met boontjes en rundvlees en gebakke aardappeltjes en rijst. We kregen tijdens het eten te horen hoe de boomhutten door GE worden gemaakt (deze jongen was al 6 jaar gids en sprak veel beter engels). Als ze een grote boom vinden wordt in overleg gekeken of deze gebruikt gaat worden. De baas vsn GE kijkt dan of er wel een boomhut in gemaakt kan worden en geeft dan meteen aan hoeveel verdiepingen deze moet krijgen (onze boomhut had 3 verdiepingen) en hoe deze ingedeeld moet worden.
De hut wordt van teakhout gemaakt naar hier worden geen bomen voor gekapt, alleen als deze dood zijn of omgevallen door een storm. Als eerste moet er dan iemand de boom inklimmen. Deze brengt dan verschillende aanhangpunten aan en er wordt een lijn aangebracht voor het ophijsen van materialen. Pas veel later komt de zipline en dan wordt ook de boomhut geinspecteerd door het management. Het duurt ongeveer 9-12 maanden om een boomhut te maken. Als het begin en eindpunt van een zipline bekent zijn wordt de lijn vanaf het middelpunt naar de punten gelopen door de jungle. Deze worden dan vastgemaakt met een wrik en getest. Soms zijn ze te snel maar soms ook te langzaam. Dit passen ze dan aan door de lijn aan het begin of eind omhoog of omlaag te doen. Na het eten werden we weer alleen gelaten. Er was een mooie zonsondergang en het bleef erg licht door de bijna volle maan. Bij het schermerlicht ging het wel helemaal los beneden. Er zaten beesten bij die het geluid van een slijptol maakten, deze hoor je ook overdag maar niet zoveel. Maar ook beesten alsof er een F1 wagen voorbij kwam zetten, we konden elkaar gewoon niet meer verstaan zo hard. We hoopten dat dit niet heel de nacht zou doorgaan en dat deed het gelukkig niet. We hebben nog een tijdje gebabbeld met Marcus en zijn daarna onder onze klamboe gaan liggen op de keiharde matrassen.

• 11 September 2011 - 13:57

Linda Dane:

Heb net 3 dagen verslagen doorgelezen en jullie gaan in een keer door en zien en beleven zo heel veel.
    Mooie trips en de boomhut vind ik wel cool hoor.
    En je eten krijgen via een zipline, kan dat hier ook niet haha.
    Tochtje met de motor klonk wel spannend he, maar goed dat is ook gelukt om die bergen op te komen.
    Ben benieuwd naar fotos en oh ja, ik ben dus niet sexy hahaha, hou helemaal niet van spicy eten ;-)

• 12 September 2011 - 09:28

Mama Willy:

Moppies, ik ben al zo verwend met smeuiige verhalen dat ik me afvraag wat er gebeurd is tussen gaan slapen op jullie keiharde matrassen en de laatste 4 zinnen over de auto. Ik wil meer.
    xxxxx mama

• 13 September 2011 - 08:30

Pa :

Me Tarzan you Jane :-))))))

Ben jaloers op jullie ;-) wat een fantastisch avontuur geweldig lijkt me dat hoop het ook nog eens te beleven.

Veel plezier verder en tot volgende week .

Pa x

• 14 September 2011 - 03:05

Jake En Kris:

@ mama Oei het verslag stond een beetje door elkaar!! We schrijven het steeds in notities in de tab, met knippen en plakken is het ff mis gegaan. Klopt nu wel!