Dag 9 Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu Dag 9 Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Kristelle & Jake - WaarBenJij.nu

Dag 9 Chiang Mai

Door: jake en kris

Blijf op de hoogte en volg Kristelle & Jake

08 September 2011 | Thailand, Chiang Mai

Gisteravond plannen gemaakt voor vandaag, druk programma dus we stonden vroeg op om om 8 uur met Laurens en Caroline naast ons guest house te ontbijten. We zijn eerst even verder 'ons straatje' in gelopen om bij een kookschool een cookingcourse te boeken voor 's avonds. Lekker ontbeten bij pepermint coffee house. Jake en Laurens een omelet met ham en kaas, Caroline fruitsalade met yoghurt en museli, Kris fried noodels met chicken.
We zijn bij Big Tony een scooter gaan huren, eigenlijk een motor, maar Laurens en Caroline hadden maar en 115 cc dus als wij dan een Big Bike zouden huren zouden ze ons zeker niet bij kunnen houden. Het werd dus maar een 125 cc waar we volgens Tony makkelijk met zijn tweeen de berg mee op moesten kunnen komen. De mannen hadden de route uitgestippeld naar Wat Doi Suthep...
Dit is een van de meest heilige tempel van de regio. De weg er naartoe was een traktatie voor Jake. Een heerlijk geasvalteerde bergweg met veel scherpe bochten. De 110 cc van L&C had er duidelijk meer moeite mee dan onze 125 (gelukkig).
Aangekomen bij de weg naar de tempel moesten we eerst 309 taptreden op voor we daadwerkelijk bij de tempel aan kwamen. Deze Wat is tot nu toe de mooiste die we gezien hebben, alles was nog intact en mooi bekleed met goud en edelstenen. De buitenkant van de tempel was al prachtig, eenmaal binnen waar de Stupa staat was het allemaal nog veel mooier! De tempel word hier nog druk gebruikt, veel biddende mensen rond de Stupa.
Eenmaal weer beneden hebben we bij een kraampje wat beeldjes gekocht. We hadden erg honger inmiddels en voordat we weer aan de tocht naar beneden begonnen hebben we eerst een heerlijk verse maiskolf gegeten van een straatkraampje. Na een leuke rit naar beneden zijn we bij de volgende wat aangekomen, Pra Sing???? Eerst nog even wat gegeten bij Moccaco duidelijk een Nederlandse tent, je kon er frikandellen, kroketten en appeltaart bestellen. We zijn toch voor de clubsandwich gegaan. Jake en Laurens allebei een eigen, Kris en Caroline deelde er een en namen er een cheesecake bij. De heerlijke lunch zat erin en we gingen naar de Wat. We zouden eigenlijk een walking tour doen langs een aantal wats maar dat ging niet vanwege tijdgebrek. Deze wat was ook het mooiste. De muren van een van de tempels op het complex waren beschilderd met de geschiedenis van het ontstaan van Chiang Mai.
Na het bezichtigen van de tempel zijn we opgesplitst. Wij moesten naar het busstation en een buskaartje te kopen om morgen naar Chiang Khong en daarna naar Laos te gaan en Laurens en Caroline wilden ff vluchten naar het zuiden checken. Het was een helse rit want het station lag buiten de stad en na 50min begon onze cooking course. Een paar keer door rood en gelukkig in een keer goedgereden kwamen we aan op het busstation. De rijen waren erg lang maar na 15 min hadden we onze kaartjes voor morgenochtend 8:30 wat betekende dat we ook nu de scooter moesten gaan inleveren. Geraced naar Tony's en vanaf daar gesnelwandeld naar Asiascenic cooking onze cooking school. We waren echt net optijd. In totaal waren we met 10 personen plus de docent 'A'.
A was echt super grappig en heeft ons eerst verschillende gerechten die verdeeld waren in verschillende categorien laten kiezen. Als groep moesten we eerst twee categorien kiezen de derde was een currypasta en daarna het curry gerecht. Het werd Thai Stir Fried en Soup. Na het kiezen kregen we in de kruidentuin uitleg over de verschillende kruiden en ingredienten. Hierna zijn we naar de lokale markt gegaan voor nog meer uitleg over noodles, rijst, tofu, palmsuiker, krab en curry. Jake heeft Pad See U gemaakt en Kris Hot Basil. De soup werd Tom Sab(Jake) en Tom Kha Khai (Kris, die ze al een aantal keer heeft gegeten). De curry's die we hadden gemaakt waren Panang(J) en Groene curry(K). Voor uitleg over/het proeven van de gerechten zijn jullie na de vakantie welkom. A was echt super grappig we moesten zelf aangeven hoe spicy het eten moest zijn. Hoe meer spicy hoe sexier je bent! Dat ging natuurlijk een eigen leven lijden en al gauw kwam het woord spicy niet meer voor en was alles sexy. Medium foreigner sexy of Thai sexy (super heet). David, een amerikaan was het meest sexy. Hij had zijn groene curry Thai sexy gemaakt en zat puffend, zwetend en met een rood hoofd zijn curry te eten, Kris had eerst hetzelfde maar op het laatste moment toch de helft van de currypasta gebruikt (we moesten de volgende dag 6,5 uur in de bus zitten).
Na een zeer leuke avond hebben we onze kookboeken gekregen voor thuis en was de avond voorbij. We gingen met zijn 4en nog wel even kijken of we een massage konden krijgen ergens en dat kon! Een leuke salon opgezocht waar we voor een combinatie zijn gegaan tussen Thai, olie en voeten massage. Dit was het advies van de big boss lady omdat Laurens en Caroline nog nooit een Thaise hadden gehad en Jake vond dat ook wel prima. De big (letterlijk) boss lady ging Jake masseren. Maar zelfs haar lukte het niet om te kraken. Na de massage een lekker kopje ginseng thee gedronken en afscheid van elkaar genomen. Wij gaan morgen naar Laos en Laurens en Caroline blijven nog een paar dagen voordat zij naar het zuiden gaan. Misschien dat we elkaar nog in Bangkok zien want we vliegen op dezelfde dag terug, wij 's ochtends, zij 's avonds.